Van geel, naar zwart naar wit

22 december 2013 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Iets over acht gingen we op pad, nadat we een Noors gezin uit Bergen gedag gezegd hadden. We zaten met hen op de watertaxi en daarna een hele tijd bij de was te wachten, dat resulteerde samen pizza eten vandaar.
In Motueka doen we boodschappen en tanken we, en dan zetten we koers richting wetskust. we rijden de Motueka Valley road, deze weg slingert langs de gelijknamige rivier. Onderweg komen we wijngaarden tegen en rijden we door landbouw gebied. OOk zien we bonenstaken, dus voor Rens maken we het bruggetje naar de ' bonen van Loes', die hij nog plukte op hun volkstuin.
Later op de route volgen we de route 6, door de upper en lower Buller gorge. De Buller rivier staat laag, en we passeren heel wat one lane bridges, de een nog smaller dan de ander. Bij Westport komen we aan de westkus, deze zakken we verder af. In Punakaiki willen we bij hoogtij de blowholes bij de pannenkoekrotsen zien. Het is schitterend weer die dag en de blauwe zee stuwt flinke golven richting de kust. Dat maakt indruk, de hoeveelheid auto's bij de ingang voor de rotsen ook.
We lopen tegen de route in, blijkt later en daardoor staan we al snel bij de grote stapels pannenkoekrotsen te kijken. de gelaagdheid van deze zwarte rotsen is namelijk goed te zien. waar de zee in de holtes beukt, en het water uit smalle gaten de hoogte in spuit, zien we bruingeel gesteente. Het maakt veel indruk op ons. Rens gilt het uit als hij de druppels voelt na een 'super'beuk.
De beach camp een kilometer verderop is onze overnachtingsgplaats. Aan het zee, slecht een kleine duin door. het olandschap is daar als volgt:
zwart zand op het strand, een duin, gras van de camping, een asfaltweg en dan torenhoge rotsen met varens, nikau palmen en nog meer begroeiing. Rens speelt meteen cricket mee, hij is achtervang en heeft er veel plezier in de bal terug te brengen naar de werper.
de ruige golven zorgen ook hier voor gymnastiek, Ren'e en Rens springen over de golven.
's avonds eten we bij de lokale Taverne, en wordt er dank je wel gezegd door de eigenaar. Onze eerste ontmoeting met een kiwi met Nederlandse roots; zijn vader was een kattenmepper.
De volgende dag, hebben we in de buurt van de camping een korte wandeling gemaakt; het begrip sprookjesjungle wordt geintroduceerd. Door subtropische begroeiing komen we op een kiezelstrand. Daar zien we een gele rotsen die uitgesleten zijn door de zee, stenen golven dus. We klimmen en klauteren en doen alsof we onder waterval staan. Kort qua afstand, absoluut divers deze zgn. Trumand Track. Een paar honderdmeter verderop stoppen we opnieuw. de mannen gaan een grot in, Rens neemt zijn lampstok van Mickey Mouse mee. Toch komt Rens even later terug om een betere zaklamp te halen. Bij terugkomst weet Rens te melden dat hij een groot avontuur beleefd heeft: heeeeeeelemaal donker als je zaklamp uit deed. Even later slaat het weer om, van lichtbewolkt, naar flinke regen.
Rens slaapt al snel in de auto, we besluiten een flink eind te rijden. We stoppen alleen voor take away koffie en benzine. We tanken relatief vaak, bij halve tank doen we dat, om niet verrast te worden.
We zakken verder zuidelijker, en zien onderweg een waarschuwing dat de weg voorbij Haast, na 6 pm gesloten is. Daar zijn we nu nog niet, we komen daar nog wel. Het maakt ons alert om de wegcondities in de gaten te houden.
Bij Franz Josef zit onze tour er op; camping rainforest is onze stek. We staan in het regenwoud en hebben heel af en toe zicht op de besneeuwde toppen. Kortom het regen is gestopt. Rens en Ilse plonzen nog even in de spa pool. Rens zegt dagelijks dat iedereen nederlands spreekt, want bij een wandeling wordt er kort gegroet dat dat hi, hello, hey klinkt best dutch. er stapt een meneer de spa in, " die heeft een dikke buik, mama". We kunnen we allemaal hartelijk om lachen.
"s avnds breekt rens af, het vooruitzicht van een helicoptervlucht de volgende ochtend lijkt indruk te maken. De bewolking ook, toch houden we moed. la shet weer meezit, vliegen wij om 8.30u.
En beste mensen, hoe heerlijk is het dan wakker om kwart voor 7 met een strak blauwe lucht!!!!
Het gaat gebeuren, Rens spring van blijdschap. Om 8.15u krijgen we veiligheidsinstructies en even later lopen we met twee aussies richting het Helidek.
Koptelefoons op, riemen vast, camera's paraat! daar gaan we .
We vliegen eerst richting Fox Glacier, en zien al snel de besneeuwde vlaktes en gletsjer, en de ruige spitse pieken....wat een natuur. Ook mount Cook en de tasman gletsjer zien we. Boven aan de franz josef gletsjer vliegen we erg scheef een rondje en landen we: Rens is verbaasd dat hij niet zinkt in de sneeuw, even later rent en glijdt hij in het rond. We gooien sneeuwballen en uiteraard genieten we van het uitzicht.
Dit is Nieuw Zeeland met zijn uitersten, verschillende natuurverschijnselen zo dicht bij elkaar.
Na een half uur zijn we terug en dwalen we beduusd door het dorpje. Ilse geniet langer ven deze trip, want ondanks de pilletje, heeft zij last van duizeligheid en draaierigheid. We besluiten dan ook niet naar de FRans Jozef gletsjer te lopen, we stappen in de camper voor een wandeling rondom Lake MAtheson in de buurt van Fox. Het kan een meer zijn met schitterebnde spiegeling evan monut Cook en Tasman, vanmiddag niet. Toch was de wandeling heerlijk. lekker op het gemakje....
Hierdoor ook op tijd op de Top 10 camping in Fox, waar Rens los gaat in de speeltuin. De zon doet goed haar best vandaag, toch zakken de wolken over de bergen.Als Rens het trekt dan vanavond nog even op de fiets naar een glimwormbos, en morgen we wandeling naar de voet van de Fox gletsjer. Daarna verder richting Haast. overdag is de weg geopend, dus dat gaat goed komen.
Kerst zullen we waarschijnlijk in Queenstown zijn, verder houdt het ons niet heel erg bezig en dat bevalt wel goed, haha!

1. Teun en Annemie:
    22 december 2013
    Geweldig dat jullie zo genieten. En wij beleven alles nog een keer. Die helli vlucht vonden wij ook zo heerlijk. Geniet en beleef alles intens. Wij wensen jullie fijne kerstdagen in zo n heel andere omgeving. Groetjes uit geldrop. Annemie en teun.
  2. Jeanne en Giel:
    22 december 2013
    wat een belevenis zeg.................jullie genieten volop Ga zo door

Rens wat ben je bofferd........ zomaar in de heli ...............
  3. Jørgen Maas:
    22 december 2013
    Ik heb eerst de foto's bekeken. Wat gaaf zeg met een helicopter naar de gletsjer!! Ik ga nu het nieuwe hoofdstuk van jullie reisverslag lezen.
  4. Marleen:
    Hoi jongens en meisje,

Wauw, echt super!! Die foto's zijn erg mooi. Wat gaaf toch dat jullie dit mee mogen maken. Ik ben jaloers!
    Knuffel voor Rens, ook van onze mannen.

Groeten, Marleen
  5. Tineke Bergsma:
    23 december 2013
    Wat een mooie reis, we lezen alles. Zien steeds uit naar het nieuwe verslag. bedankt voor jullie lieve kaartje. Brechje had de hele dag allemaal verhalen over rens en over het samen spelen!.
    Fijne kerst! Liefs en een dikke kussen voor rens.
    Van brechje en ydwer.
  6. Cobi:
    24 december 2013
    Ja, lekker glad die glacier. Ik zou hier niet zo maar in wilde golven springen.Er zijn de laatste tijd nogal wat ongelukjes (ook dodelijk).Merry Christmas and a Happy New Year. Ilse alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
  7. Evelien:
    26 december 2013
    Wat een prachtige foto,s ben jaloers!!!!