Bange Kok?

18 februari 2014 - Bangkok, Thailand

Wat een heerlijke dagen waren dat bij Amber Sands, verder dan het strand, de schommel aan de bomen, kanoen, zwemmen, luieren en lekker eten zijn we niet gekomen.
Bijzonder was wel dat Rens tijdens het kanoen Grovert van Sesamstraat tegenkomt, want hij vertelt dat hij door de mangrovert door gevaren is.
Als hij dan ook nog zijn schaduw op het strand, ziet door het licht van de bijna volle maan, is het feest compleet. Hier hebben we het fijn.

Toch is het op Valentijnsdag tijd om richting Bangkok te gaan om daar onze verre vakantie af te sluiten. Met een taxi leggen we dat traject af. De oversteek met de ferry naar het vaste land van Thailand, zorgt voor de eerste scherpe uitspraak van de dag: waar is dan het losse land?
Onze chauffeur rijdt behoedzaam en veilig. Dat is prettig. Hij spreekt geen engels, en dat blijkt onhandig bij aankomst in Bangkok. Hij weet de weg niet, wij ook niet. Hij blijft ja knikken en vraagt geen hulp. uiteindelijk rijden we achter een andere taxi aan, die ons naar Ibis Riverside Bangkok loodst.
Een groot hotel, aan de rivier Chao Praya, met grote tuin met ruim zwembad, kleine speeltuin en ook familiekamers. Rens doopt zijn stapelbed meteen om tot slaaptrein. Want dat staat ook in het boek van ikke.
De volgende dag chillen we en gaan we 's avonds naar Asiatique. Met het pontje steken we de rivier over, voor 3,5 baht (10 cent) en bij Sathorn Pier stappen we over op de free shuttle. Een trendy winkelcentrum, in oude havenstijl is waar we terechtkomen. Daar staat ook een groot reuzenrad, en daar gaan we natuurlijk in. Het biedt ons een mooi uitzicht over Bangkok. Daarna knabbelen vissen Ilse haar eelt van haar voeten. met het (nep)trammetje teruug naar de boot en het donker varen we terug.
Het boek van Ikke in Thailand heeft al voor herkenning gezorgd, zo ook bij het bezoek aan Wat Pho. Met de publieke watertaxi, met oranje vlag gaan we van Sathorn pier, richting Tha Tien pier. De boot is goed gevuld, en de kaartjesman wringt zich door de passagiers om het geld op te halen. Als we uitstappen bij de pier, lopen we langs kramen met gedroogde vis. Rens is nieuwsgierig, want we hebben hem verteld dat we vandaag iets groots zouden gaan zien, maar niet wat.
WOOOOOWWW, deze is echt groot......en vervolgens benoemde hij de oren, de tenen, de slakkenhuis-haren van deze liggende boedha van 46 meter. Die heeft een groot bed. "Nu ben ik, ikke". Precies.
Bij de liggende boedha is het druk, in het verdere complex van Wat Pho niet, dus daar slenteren we nog rond. Qua stijl is deze tempel weer anders, dan wat we tot nu toe gezien hebben. Inmiddels is het al weer goed warm, we verlaten dan ook het complex via een zij-uitgang en belanden bij The Gate. Een leuk eettentje, 150 meter van de hoofdingang, en bijna geen toerist meer te zien. En nog lekker ook.
Dan zijn we toe aan het zwembad en lopen we terug naar de pier. Bij een van de winkeltjes schaffen we nog nieuwe kleurrijke hoedjes voor de carnaval aan.
De boot is al vol bij aankomst, toch kan er meer bij en dat gaat gepaard met veel geschreeuw. Toch hebben wij een staanplaats, en dat is ok. We hadden nog graag Wat Arun van het water iets beter bekeken, maar daar stonden andere passagiers voor.
Bij het hotel plonzen we direct, en kijken we vanuit de hoteltuin naar de bedrijvigheid op de rivier. Kleine sleepboten, die giga vrachtboten voorbij laten varen. dan een snelle longtailboat, dan de Chao Praya river express met blauwe vlag...noem maar op. Het bevestigt voor ons de keuze voor dit hotel, omdat je ruimte ervaart in deze volle, drukke stad.
Dan is het 17 februari aan de keuze is aan Rens. Hij telt de nachtjes af, want heeft veel plannen voor als hij weer thuis is. Dat zorgt in de ochtend voor verwarring bij hem. Kies ik dit, gaat dat dan wel door? als we hem verzekeren dat het na het bezoek aan het aquarium het nog steeds 1 nachtje slapen is voordat we inpakken en s' avonds naar het vliegveld gaan, is het okay.
Siam Ocean World we komen we aan.
Met de gratis shuttle van het hotel, gaan we naar het BTS station Krubg Thon Buri. Daar wisselen we eerst een biljet van 100 voor muntjes, want zonder munten geen kaartjes. Rens betaalt ook, hij moest eerst langs de meetlat. (de afgelopen weken heeft Rens bij heel wat pilaren en muren gemeten of hij gegroeid was. Nou dat is hij, want als je goed eet en drinkt! Zelf maakt hij nu de grap dat de opa's en oma's bij terugkomst aan ons vragen: "Waar is Rens nou", omdat hij zo gegroeid is.)
Met de BTS gaan we naar station Siam, waar onder in het Paragon Siam winkelcentrum het Ocean World zit.
De entree is al verzorgd en de rest ook. Wat een belevenis. We zijn onder de indruk van de vissen en haaien, de roggen, maar ook van de zeepaardjes en de andere onderwatercreaties. Met een bootje met kleine glasbodem, varen we over het bassin en zien we de beesten uit een ander perspectief. Ook leuk. Rens gaat helemaal los bij het zien van Nemo, Dory en Krail.... De tunnel vindt Rens eerst spannend, als hij door heeft dat de vissen echt niet bij hem kunnen komen, is het okay en loopt hij te neuzen met de haaien. O ja, er waren ook nog pinguins en kikkers en.....kortom voldoende vermaak en nog informatief ook.
de afsluitende 5d film is iets te voor Rens, die kijkt hem dan ook niet af. Toch praat hij daar de rest van de dag volop over.
Voldaan komen we terug bij het hotel, waar we een filmpie kijken. 's avonds eten we bij Princess Terrace, stukje verderop aan de rivier. Lekker, en ook weer hilarisch. want als je vraagt of de frietjes bij de voorgerechten kunnen komen, dan reageert de ober met : no sauce????
Uiteindelijk eten we heerlijk en rens een van de beste frieten van de reis.
Op het hoekje van de soi (zijstraat van doorgaande weg) naar ons hotel zit een 7/11. Daar kopen we de laatste luiers voor de nacht (per 2 verpakt erg handig, en aan de prijs (2 stuks 90 eurocent)) en Rens een ijsje. Terug op de kamer checkt Rens nog even de feiten: " Nog 1 nachtje, mama?".
Dat ene nachtje slaapt jij opnieuw heerlijk. ik typ dit relaas met zicht op de Chao Praya rivier en de tassen staan zo goed als ingepakt. We vliegen vannacht om 1.05u dus hebben nog de hele dag. Onze kamer ook, want die hebben we tot morgen geboekt.
We gaan zo dan ook nog zwemmen, eten, massage en namijmeren over onze avonturen.

Rens, Ilse en Rene op verre vakantie......wat een belevenis.

1. Jeanne en Giel:
    18 februari 2014
    Helaas voor jullie het einde van mooie weken
    Voor Rens en ons Fijn als jullie weer hier zijn
    Goeie terugreis
    pa en Ma
  2. Tineke Bergsma:
    18 februari 2014
    Wat een mooie reis. Goede terug reis.
    Liefs tineke bj brechje ydwer!
  3. Teun en Annemie:
    18 februari 2014
    Het zit er bijna op, wat hebben jullie genoten. En je kunt nog heeel lang nagenieten. En wat heeft Rens het goed gedaan. Wij hebben mee mogen genieten wat heerlijk. Voor morgen goede reis en wel kom thuis.
    Groetjes, Teun en Annemie
  4. Hedi:
    18 februari 2014
    Wat een mooi verslag weer!
    We wensen jullie een hele goede terugreis. Thuis lekker nagenieten van alle belevenissen.
    liefs, Hedi
  5. Evelien:
    18 februari 2014
    Ik heb genoten van jullie s reis verslag. Hele mooie reis met veel belevenissen en waar je jaren op kan teren.
    We spreken elkaar wel weer gauw. Nog ff genieten van het thuis zijn en dan hoppa weer aan het .....
    Zal het woord nog niet type.
    Zie je;-)
  6. Cobi:
    20 februari 2014
    Ik zal jullie 'reislogger' missen.
    Wanneer komt de volgende reislogger uit?, Grapje.
    Welkom thuis.
    Love Cobi.
  7. Tikva:
    12 maart 2014
    Leuk om jullie verhalen te lezen!. Wij gaan binnenkort ook met klein kindje naar Bangkok.