Voorrang?!

10 oktober 2014 - St Lucia, Zuid-Afrika

Het telefoontje met African Spirit lodge bevestigde dat de credit card daar achter was gebleven. Tja..... Ze zouden hem al een dag later onze kant op kunnen krijgen want ze moesten in Durban gasten ophalen. Beetje lastig dat wij midden in een wildpark zaten, dus die optie verviel. We gingen een nieuw plan verzinnen, maar dat duurde een paar dagen want wij hadden geen bereik in het bushcamp. Wat een mooi plekje dat Enselweni bushcamp. Acht semi tenten en een centrale tent met uitzichtsvlonder hoog boven de rivier. Iedere tent heeft een eigen keuken, badkamer met regendouche en een groot raam zodat je haast buiten staat te wassen en voor de tent een lekker terras met natuurlijk een bbq. Het camp is alleen tegen olifanten afgeschermd alle andere dieren kunnen er in en uit. Voor zover wij gemerkt hebben waren dat nu alleen bokjes en bosvarkens.

Vanuit Enselweni hebben we verschillende ritten gemaakt op zoek naar wild. Genoeg gezien: cheeta, gieren (vechtend om een stuk vlees), zebra's, neushoorns, bokjes, giraffen, mestkevers (die hebben voorrang), ondeugende olifantenstieren (die nemen voorrang). Rens was ervan overtuigd dat ze boos op hem waren omdat hij naar ze had geroepen dat ze sukkels waren en van de weg af moesten; maar toen kwam de grootste dus juist erg macho onze kant op. Helaas bleven de leeuwen en hyena's uit zicht.

Na 5 dagen wildparken zijn we naar de kust bij St Lucia gereden. Hier is het wat toeristischer dus volop restaurants, dat wordt weinig zelf koken. We hebben een ruime bungalow aan de rand van het dorp. De nijlpaarden schijnen af en toe uit het zwembad te komen drinken, dat hebben we niet gezien. Wel de apen en mangoesten die door de tuin rennen.
We kwamen vanuit een bloedheet Imfolozi maar de zeebries maakt het hier iets koeler. Althans de dag na aankomst was het ook heet, dus moesten we naar het strand bij Cape Vidal. Een mooie rit door een natuurgebied, met ook hier neushoorns, nijlpaarden, bokjes, mestkevers. En uiteindelijk een blauwe zee met flinke golven en een blank strand. Heerlijk spelen dus. Inmiddels een bericht vanuit African Spirit: de credit card was inmiddels in St Lucia bij de manager van Ocean Basket. Die heb ik dus later opgehaald. Goede service van African Spirit.
En daarna sloeg het weer om: fris en regen. Noodgedwongen een rustige dag. 's Middags met boot op het meer gevaren: nijlpaarden, vogels (oa visarend, goliathreiger) en een krokodil. 's Avonds ben ik nog op nitesafari geweest, terwijl Rens en Ilse thuis bleven. Het was koud en nat, helaas daardoor minder dieren; wel een mini kameleon, bokjes, een nijlpaard, bushbabies, genet; maar de hyena's en cheeta's.......
Vandaag iets minder grijs, iets warmer maar nog steeds nat. Dan maar terug naar het wildpark van vannacht: westshore iSimangaliso Wetland park. De Dukuduku gate is pas een paar maanden open, maar vlakbij St Lucia en dus heel praktisch. Gisteravond zag ik niks van de omgeving, nu wel. Een mooi gebied, verschillende beesten: gnoes, zebra's, nijlpaarden, vogels en twee giraffen, één was nieuwsgierig en kwam ons van dichtbij bekijken. Morgen nog 1 dag St Lucia en op zondag een lange rit naar de Drakensbergen.

Het is en blijft hier heerlijk.

1. Riet:
    10 oktober 2014
    Jullie beleven genoeg. Rens kan straks veel vertellen! Voor mij is nu een fietsrit van Dordt naar R'dam Charlois en terug al ver!
    Rens, wil je nog draken in de Drakensbergen zien?
  2. Cobi:
    11 oktober 2014
    Zo te lezen hebben jullie veel al veel 'wild' gedierte gezien. En voor rens natuurlijk de olifanten.Hopen dat jullie nog wat mooi weer krijgen.
  3. Elisabeth Ouwehand:
    11 oktober 2014
    Mooi verhaal genieten maar, van al die wilde dieren
  4. Bert Jonkman:
    11 oktober 2014
    Jullie genieten volop. Blijf dat doen!
    Ik kwam vandaag een spinnetje tegen. Daar bleef het bij. Ook mooi, maar anders.
    Geniet van de verdere reis.
  5. Jeanne en Giel:
    11 oktober 2014
    Fijn dat jullie zo genieten
    Nog fijn dagen daar
    Rens blijf goed kijken want hier hebben we niet zo'n grote dieren in het wild
    dikke kus opa en oma
  6. Hans van Dijk:
    11 oktober 2014
    Wat een hoop dieren. Ik hoop ze volgende week ook te zien.
    Veel plezier nog. Gr. Hans en Jolanda