Van de natte jungle naar de natte zee

15 augustus 2016 - Tambon Khanom, Thailand

Na een hele nacht regen, op tijd aan het ontbijt bij Treehouse resort. Daarna tevreden op pad met onze auto. Het is een goede keuze omdat we de vrijheid ervaren om te stoppen waar we willen. Eerste stop was een 7/11 voor wat boodschappen. Daarna over de 401 richting Bo Takhun, waar we de borden voor de Ratchaprapha dam volgden. Juist toen begon het te regenen. Eerst even het uitzichtpunt gedaan en toen toch richting de pier. Daar hadden we veel kapiteins verwacht die ons wilden varen op het Chiaw Lan meer. Dat bleek niet het geval, bij het informatiecenter vroegen we om een boot voor drie uur en werd gekeken wie er aan de buurt was. Kosten 1500 baht, dat kwam overeen met de prijs die Vipa, manager van Treehouse gezegd had. Onderhandelen hoefde niet. De jerrycan brandstof werd aan boord gesjouwd. Zwemvesten aan, en daar gingen we. In 1982 is dit meer ontstaan door de aanleg van de dam, vreemd idee. Van dit soort landschappen denken wij meestal dat is al eeuwen zo. Niet dus. Het maakt de karstrotsen niet minder indrukwekkend en we genieten volop.
We maken een stop bij een drijvend hostal en rescue centre, dat gezien hebbende wil je echt niet dat je te maken krijgt met een noodgeval op het meer. Rens voert de vissen, die er vanavond op het menu staan denk ik. Zwemmen doet hij daarom niet. Er komt een korte fikse storm in combi met veel hemelwater, we wachten dus. Als het rustiger is varen we terug richting de haven, de kapitein probeert de volgende bui voor te blijven.... Dat lukt net niet. Ach ja.
In de auto drogen we verder wel op. Opnieuw volgen we de 401, we door kruizen Suratthani en het straatbeeld amuseert ons. Volgeladen pick ups, de bedrading, de bussen, hoeveel personen passen er op een brommer? Inspiratie genoeg voor de BZT Show. En dan komt Khanom op de borden te staan, het laatste stuk rijden we door een palmrijk gebied. Zullen daar de getrainde apen van de First monkey school ingezet worden? Bezoek daaraan hebben we geskipt, omdat we graag ook de boottocht gedaan hebben, ipv gisteren als dagtocht vanuit khao sok.
Rond half vijf zien we de zee, en kort daarna liggen we erin. Ons huisje bij Baan Chaalay resort is de eerste aan het strand. Mooie plek, vriendelijke mensen. En daarbij een mooi strand... En krabbetjes..... Rens is helemaal in zijn sas..... Wij ook. Morgen chillen, en de dag erna hopen we de roze dolfijnen te zien.

1. Hedi:
    15 augustus 2016
    Wat een heerlijke verhalen! Fijn om een beetje met jullie mee te mogen reizen. Geniet lekker verder van al het moois.
    groetjes, Hedi
  2. Riet:
    15 augustus 2016
    Mooie verhalen en foto's.