Verdwenen wereld

17 augustus 2018 - Kuala Terla, Maleisië

Voor de zekerheid via Grab een iets grotere auto besteld, zodat de bagage ook mee kan. Aangekomen bij Times Square zagen we het kantoor van Hertz niet direct. Na enig zoeken maar de bewaking geraadpleegd. Kantoor bleek verhuisd. Even gebeld voor nieuwe adres en ze kwamen ons ook halen. Hartje Georgetown dus geen gelegenheid om te wennen. Direct mee in het verkeer. Via de tolweg naar Ipoh. Ruim 2 uur rijden maar goed te doen. Onze kamer in het Lost World hotel was al beschikbaar. Bagage gedropt. Snel geluncht en in de zwemkleren naar de overkant van de weg: Lost World of Tambun. Waterpretpark tussen de karst rotsen. Mooie omgeving. Leuke glijbanen. En (te) warme hotsprings. 's Avonds nog de "dierentuin" in geweest, al hadden we de muggen liever gemist, en naar het Luminous Forest. Soort van sprookjesbos in donker. De neon en blacklight maakte het bijzonder. En nog wat glijden, zwemmen en warm badderen. De vlammende show met vuurspuwers enzo maakte veel indruk op Rens. Het was al na 22u toen we naar het hotel liepen. En daar sliepen we in no time.

Na ontbijt en boodschappen op pad. De Cameron Highlands in. Mooie uitzichten, veel bochten en een stukje koeler. Over het algemeen is men hier in het verkeer veel beschaafder dan in andere Aziatische landen. Maar we passeerden wel een frontale botsing, zag er niet goed uit. Dan doen wij er maar wat langer over, alleen inhalen waar er extra rijstroken zijn en goed op blijven letten. Onderweg hier en daar wat drukker en "file rijden". In Kuala Terla een plekje langs de kant van de doorgaande weg gevonden. Dennis gebeld zodat hij ons op kon halen voor het laatste stuk naar Wogoxette Upstairs. De straatjes zijn hier te smal voor auto's. We hebben de hele bovenverdieping van het huis voor ons zelf. Comfortabel en veel ruimte. Uitzicht over het dorp en op de bergen. Rens kan lekker zijn gang gaan in het speeltuintje. Vanuit het dorp wandelen we naar één van de vele theeplantages in de regio. En na afloop drinken we koffie in het café. Bij de meeste huizen in het dorp staan mini tempels, veel mensen lijken van Chinese afkomst te zijn. Een paar jongens zitten buiten huiswerk te maken en roepen Rens. De werkbladen lijken een beetje zoals bij Rens op school. 's Avonds eten we bij de lokale Chinees. Die maakt trouwens ook goede friet en nuggets. Terug naar huis test Rens het voetgangerslicht. Iets te enthousiast want het licht raakt in overdrive en blijft maar piepen en op groen springen. Als niemand ons maar gezien heeft, want als enige westerlingen in het dorp is ons signalement snel verspreid.

Dat het hier een stuk hoger is en dus koeler werd vanochtend wel duidelijk. Het was fris! Ilse ging op pad om de theeplantage bij zonsopgang te spotten. Rens en René deden de was en keken YouTube. Met de auto op pad naar Mossy Forest. Op zo'n 2000 meter hoogte ligt het bos met veel mossen. Ergens namen we de foute afslag en reden een steile weg naar een plantage op. Terug en naar de juiste ook wel steile en smalle weg. Toeteren bij de bochten. Passen en meten om elkaar te passeren. Diepe gaten ontwijken. Het is te doen met onze Proton, maar een 4WD is echt makkelijker. Boven op de bergrug is een boardwalk aangelegd. Mooi tussen de bomen en mossen door. Aan de ene kant waaiden de flarden van de wolken over en om ons heen. Richting Kuala Terla wel vergezichten. Terug de berg af ging iets makkelijker. Verder de highlands in naar Brinchang. Wat een drukte en lelijke flats. Zo blij met onze verblijfplaats. Lunchen doen we The Smokehouse Hotel. Engels aandoend hotel uit vervlogen tijden. Maar heerlijk gegeten in de weelderige tuin. Via trail 4 gewandeld naar Parit Falls en terug. Rens hoorde geritsel tussen de bladeren. Beetje porren met zijn wandelstok, maar dat vond die slang niet leuk. Rens ook niet ;-) Allebei gingen ze maar een stukje terug. En konden wij het pad vervolgen. Terwijl wij op ons ruime balkon zitten, voetbalt Rens met de kinderen uit de buurt. Straks een takeaway van de chinees. Bagage pakken en morgen een flinke rit naar de oostkust.