From wild to urban jungle

30 augustus 2018

Op tijd op voor ontbijt en taxi om 8u naar Bako National Park. Na een uurtje rijden zijn we in Bako Village. Een lichte maar georganiseerde chaos. Kaartjes voor de boot, toegang tot het park. De toegewezen kapitein wordt dan spontaan vervangen door een ander. Nog een 3 passagiers erbij en dan gaan we met de speedboot naar het HQ van Bako NP. De kapitein stekt nog voor om door te varen naar wat uitgeslepen rotsen in Transformer vormen. We kiezen er voor om te wandelen. Schoenen en sokken uit, er is geen steiger dus moeten we een stukje door het water waden. Rens wordt door de kapitein naar het strand gesjouwd. Na registratie bij het HQ gaan we aan de wandel. Zien direct makaken en neusapen. Ook een baardzwijn. Onze eerste route gaat naar een uitkijkpunt. Rens vindt het niet leuk maar houdt vol. Onderweg nog schildpadjes gezien. Boven kijken we over het regenwoud naar zee en we beginnen vast aan het lunchpakket. Als we weer beneden zijn wil Rens alleen nog terug naar Nederland. Samen met Ilse maakt hij een start richting HQ. René pakt nog een route naar de mangrove. Terug bij HQ nog meer neusapen en een brutale makaak die een zak chips weet buit te maken. Ook naar ons bootje moeten we weer natte voeten halen. De taxi staat al klaar. Het zondagse buffet is heerlijk waar het de andere dagen wat eenvoudiger was. Ondertussen proberen we contact met AirAsia te krijgen, want onze vlucht naar KL is verlaat en als daar nog vertraging bij zou komen wordt het weer nachtwerk.

Alleen op Borneo en Sumatra leven oeran oetangs nog in het wild. In Semmengoh Wildlife Center worden oeran oetangs voorbereid op uitzetting in het wild. Omdat er eigenlijk te weinig voedsel voor de 30 apen is, komen ze vaak het woud uit om zich te laten voeren. Toeristen krijgen de kans dat bij te wonen. Garanties dat de oeran oetangs te zien zullen zijn, worden niet gegeven. Ons wachten wordt beloond. Een moeder met kind komt tevoorschijn. En entertainen hun publiek. Andere apen zijn wel in de buurt maar blijven uit zicht. Uiteindelijk zien we ook nog een mannetje dat buiten de voederplaats naar eten zoekt. Terug bij Permai lunchen we en pakken vast de tassen in. Rens en Ilse duiken nog in de jungle pool. Als het 's avond gaat onweren en hard regenen komt er bericht van AirAsia. We worden naar een middagvlucht overgeboekt.

We hebben om 11u de taxi geregeld en een ander gezin om 10u30. Onze mevrouw Lim staat er weer. De andere gasten verwachten meneer Lim. Maar daar is iets fout gegaan. Toen ik belde dachten ze dat de boeking van het andere gezin iets verschoven moest worden. Zes mensen en bagage past niet in één taxi. Mw Lim gaat bellen, haar man kan er met een half uurtje zijn. Aangezien onze vlucht later gaat, wachten wij. Op de luchthaven ordinair lunchen bij de macdonalds. Om daarna te zien dat de vlucht een uurtje vertraging heeft. Rens en Ilse relaxen in een massagestoel. In Kuala Lumpur nemen we de expresstrein naar de stad en stappen daar over op de monorail. Zien ondertussen veel "towers": KL, Petronas. Nog een kort stukje lopen naar Mercu Summer Suites. Ons appartement ligt op verdieping 13a (14 bestaat niet). Uitzicht is geweldig. Torenflats maar ook een wijk met authentieke laagbouw. Aparte slaapkamer, slaapbank in de woonkamer, balkon, keukentje lekker comfortabel. Zwembad op de 11e en een paar winkels en (afhaal) restaurants beneden. Maar op loopafstand heel veel meer. Om te eten en drinken, om te shoppen, om de toerist uit te hangen.

1. Elisabeth Ouwehand:
    30 augustus 2018
    Prachtig maken jullie ook fotoboeken?
  2. Evelien:
    30 augustus 2018
    Mooie foto s hoor en rens in mooi regenzak . Hahaha