Van kreek naar helder water

26 augustus 2023 - Jasper, Canada

22 aug

Al is het een eenvoudig motel, ook daar kan je lekker slapen. Staan op tijd op. Het zicht is door de rook nog steeds beperkt. En er dwarrelen asresten door de lucht. Niet prettig.

Iets verderop runt Cheryl haar “breakfast all day”. Daar ontbijten we dan maar. Rens en Ilse nemen allebei de pannenkoeken. René kiest voor de French toast met ei en bacon. Die pannenkoeken zijn groot en dik. Met een lege maag op reis gaan is geen optie. We rijden tot 70 mile house en kiezen daar een route binnendoor langs Green Lake. Af en toe wat huizen. Vee langs de kant van de weg en een hert wat ons op zijn gemak gade slaat. Bij Watch Lake wordt de route toch onverhard, het alternatief over het asfalt is maar beperkt om. Pas het laatste stuk voor Clearwater merken we meer drukte op de weg. Maar eigenlijk blijft het gewoon rustig. We lunchen en doen nog wat boodschappen. Bij het visitors centre halen we nog wat informatie op en dan rijden we Wells Gray Provincial Park in. We stoppen bij de Spahats Falls. Een flinke waterval. Op de parkeerplaats runt een Vlaming zijn friet, hotdog en wafel kraam. Een warme wafel kan er wel in, zo warm is het niet en het regent. We vervolgen de weg dieper het park in. De mobiele telefoon heeft geen bereik de volgende 2 dagen. Na een half uur rijden komen we bij helmcken falls lodge. We checken in en gaan naar onze kamer. Niets mis mee, eenvoudig maar comfortabel. En er is toch WiFi, beetje traag maar ach zo kunnen we toch onze snap reeks in stand houden. We reserveren het diner en rijden nog naar de Dawson Falls; niet hoog wel breed. Daarna naar de Helmcken Falls. Wauw, die zijn toch hoog! Ondertussen regent het door. En merken we dat er veel, heel veel muggen zijn. Terug in de kamer chillen we nog even en gaan daarna eten. Als we weer naar onze kamer lopen stuit Rens op de flinke kikkers die kennelijk hier leven. Dat is even schrikken zo in het donker.

23 aug

We ontbijten op onze kamer en vertrekken daarna om zo diep mogelijk het park in te rijden. Eerste stop is bij de Moul Falls. We wandelen tot boven aan de waterval. Maar voor een goed zicht moeten we naar beneden. Ilse laat dat aan de mannen over. We dalen best steil naar de voet van de waterval. En bijzonder is dat je achter de waterval door kan lopen. Helemaal droog houden we het niet. Wel gaaf. We klimmen daarna weer omhoog en gaan Ilse achterna richting auto. Aan de oever van de Clearwater lunchen we bij Redspring rest area. Tot de enkele regendruppels uitgroeien tot een flinke bui. En het gaat steeds harder regenen terwijl we de onverharde weg volgen naar Clearwater lake. De auto ziet er nu uit alsof we zijn ralleyrijden. Misschien nog afspoelen voor we hem volgende week weer inleveren. Aan het meer is een cafeetje, we hebben koffie en fris en cranberry cake. Gelukkig is de regen zo goed als opgehouden als we weer naar de auto gaan.  We rijden weer helemaal terug naar de lodge. Pakken alvast de spullen in en gaan nog een keer naar het restaurant. Vandaag een stuk drukker dan gisteren. Maar de kikkers hebben we niet meer gezien.

24 aug

Opstaan met een blauwe lucht, daar houden we van. Over de Highway 5 rijden we noordwaarts, met bestemming Jasper. Er zijn veel wegwerkzaamheden, dus regelmatig de snelheid er even uit. We willen  meters maken want we verliezen 1 uur tijd bij inrijden van provincie Alberta.

Onderweg stoppen we bij visitors centrum in Valemount, want in stroom daarachter zouden zalmen zwemmen . Tegen de stroom in. Wij zagen ze niet. Wel zagen we daar lange goederentreinen rijden, met halverwege ook nog een loc.

Dan  draaien we de HW 16 op , Jasper nadert.

Van watervallen krijgen we niet genoeg, Rearguard falls is ook weer een voorbeeld van natuurgeweld. Er drijven net een paar rafts in de rivier, dat helpt om de omvang te zien.

Jasper roept…we rijden verder. Bij controle bij de ingang van Jasper National Park zien ze dat aan onze auto spiegel de Discovery pass hangt en kunnen we zo door. We zien het landschap langzaam veranderen……we zijn er….de Canadese Rockies. We checken in bij Lobstick lodge hotel: na  zwemmen en chillen eten we in het centrum. De bergketens rondom Jasper worden verlicht door de late avondzon. We zijn er! Met vergezichten…we knijpen elkaar.

Morgen op pad…keuzestress.

25 aug

Zonsopgang bij Pyramid Lake maakte dat ik om 6 uur in t donker in de auto zat. De mannen sliepen nog. Bij aankomst nog steeds erg donker, dus eerst een kop thee in de auto. Langzaam wordt de mist boven het meer zichtbaar en veranderd steeds. De stilte is indrukwekkend. Later komen er aantal mensen bij. De zon laat zich niet zien, bewolking hangt er voor. Terug in t hotel slaap ik nog verder, heerlijk.

Later kiezen we voor een mooie rit met de indrukwekkende vergezichten over de HW 93a en een korte wandeling na uitkijkpunt Edith Csvell.  De weg slingert omhoog met korte bochten. Bij startpunt van de Tanquin Valley trail, lopen we naar beneden in kijken over Lake Cavell richting de Angel Glacier en Mount Cavell. Een gouden tip.

Stuk verder wachten we bij parking kort op een plek en lopen richting het uitkijkpunt. Eekhoorns zijn nieuwsgierig en komen dichtbij. De ijsschotsen zien we lager in de pond drijven, laatste keer dat er stuk ijs afbrak was in 2012. De mannen lopen verder naar beneden, want dat maakt het extra bijzonder.

We volgen de 93a verder, zien de Atabasca rivier nog naar beneden storten en draaien de  Icefield Psrkway op ri Jasper.

Met pizza to go door naar Pyramid Lake, want wat had ik nog gemist vanochtend?

1. Jolanda Van dijk:
    27 augustus 2023
    Wauw, want een geweldige stuk van Canada. Sommige dingen herken ik wel. Geniet er nog van. Laatste week is aangebroken.
  2. Rianne Maas:
    28 augustus 2023
    Leuk om te lezen en wat is het mooi daar! Veel plezier nog, groetjes Rianne
  3. Carla Charleston:
    29 augustus 2023
    Wat een prachtige verhalen en inderdaad, als je er ooit geweest bent veel herkenningspunten, jammer dat de rook van de bosbranden de spectaculaire uitzichten belemmeren, maar wat jullie hebben gezien en gedaan is onuitwisbaar, super verslag steeds, meegenieten
  4. Maikel:
    29 augustus 2023
    Weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen en wat een indrukwekkende foto's zitten erbij. Geniet nog ff!
  5. Evelien:
    31 augustus 2023