Vakantie is ook hard werken

11 augustus 2016 - Tambon Ban Tai, Thailand

Rens had er zin in.... Op naar Elephants world. Of het net zoiets was als mini world, dan uiteraard voor olifanten? Nou er was niets mini aan... Zei hij op het einde van de dag. Ja misschien de bananen die Ilse vanochtend vroeg gekocht had op de terugweg van haar bezoek aan de brug. (aanrader om 7u is er geen tourist te bekennen, wel bouwen de Thai hun kraampjes op, vaak geschakeld aan hun brommer). Terug naar de olifanten.... Waar wij voor hen aan de slag gingen, en zij niet voor ons. Dat hebben we geweten! Stenen rapen, zodat blinde olifant Bow met haar ontstoken voet daar geen hinder van heeft, bananen planten planten voor de bevoorrading, r‎ijst die vanochtend door een andere groep was gekookt, met pompoen en zaden mengen om er ballen van te maken voor de oudere olifanten, die na zes keer wisselen geen tanden meer hebben. We mochten deze formaat tennisbal zelf voeren aan de oudjes. Net zoals de modder en stof van de zand wind van de hele dag er af gewassen moest worden. Door ons!!! In de rivier, wat een belevenis. Het was bijzonder om zo dichtbij deze dieren te zijn, ze te voelen, en te realiseren wat een mooi werk Elephants world doet. Helaas wordt een voortbestaan bedreigd door een landclaim. Hun terrein is geschonken door iemand, die nu is overleden. De papierwinkel klopt niet, en zijn nabestaanden ruiken geld.  € 300000 willen ze voor het terrein dan kan de organisatie blijven zitten. Dus met wat armbandjes rijker en baht minder, hebben we bijgedragen. Rens heeft genoten, ook al was het af en toe best spannend. Door de‎ loslopende honden dan. Want die olifanten zijn zijn grootste vrienden. Later als hij groot is, gaat hij daar ook werken, net als veel andere jonge Nederlanders die daar nu vrijwilliger zijn.
Terug bij ons fijne hotel, vriendelijke staf, fijne binnentuin, met kamer die daar aan zit (101), eenvoudig ontbijt, prima zwembad, lekker avondeten in die tuin, schoon. Kortom Sabai@kan zorgde voor een fijne uitvalsbasis voor de start van onze reis. Morgen gaan we verder naar het zuiden. Met Thai Lion Air vliegen we van Don Muang, naar ‎Suratthani, waar we de huurauto ophalen. Die hebben we vooraf via Budgetcars gehuurd, omdat zij drop off bij Donsak pier doen. Zover is het nog niet! Eerst  naar Khao Sok! O ja, en nu alle spullen terug in de tassen.

1. Hans van Dijk:
    11 augustus 2016
    Dat ze veel doen voor de olifanten is bijzonder. Fijn om te weten dat Rens vrijwilligerswerk wil gaan doen als hij groot is bij deze olifanten. Geniet ervan.